En utstilling i forbindelse med Oslo Open 2016
Kuratert av Sofie Berntsen sammen med Sølvesen Myhre Berntsen AS
Oslo Kunsthandel, Kristian Augusts gate 13
Deltagende kunstnere:
Aurora Passero
Heidi Bjørgan
Sara Skotte
Hannah Ryggen
Synnøve Anker Aurdal
Britt Fuglevaag
Ingvild Havrevold
Kaare Berven Fjeldsaa.
Utstillingen vil ta utgangspunkt i de siste årenes fornyete interesse for kunsthåndverk, spesielt tekstil og keramikk. Grensen mellom hva som er kunst og hva som er håndverk ser ut til å oppløses i enda større grad, og referansene knyttet til de nye kunstnerne strekker seg fra arts & crafts bevegelsen til modernistisk maleri.
I etterkant av utstillingen “Pottery is back!” som var kuratert av Gjertrud Steinsvåg og ble vist i Kunstnerforbundet 14. januar – 14. februar 2016 ble det videreført en dialog om tendenser i samtidskunsten som omhandler en fornyet interesse for materialitet og interesse for håndverk.
Strømninger i tiden viser motreaksjoner til 90-tallets konseptkunst og sterkt ide-baserte retning. At man kan se at noe er håndlaget, at det er brukt tid eller at det finnes spor av historie eller lokal tilknytning er relevante kriterier.
Samtidig er det en politisk brodd i den nye tekstilkunsten som peker tilbake til Hannah Ryggen og 60- og 70-tallets feministisk-politiske tekstilkunstnere.
I årets første utgave av Kunsthåndverk finner Joakim Borda-Pedreira :
”att vår tids fascination för denna urgamla levande konstformen är mer än en modefluga eller trend. Lergodset svarar till djupt rotade behov av autenticitet och föankring i en tid där nästan alla mänskliga relationer och sensoriska intryck filtreras genom digitala medier. Att hålla en handdrejad lerkopp i handen, vad kan vara mer verkligt än det?”
Hovedideen for utstillingen er å bruke norsk bonde- og folkekunst som utgangspunkt for å trekke linjer opp til dagens kunst og interesse for det håndverksmessige. Det gjelder også dialogen om bruksgjenstander, og bruk/holdning til materialitet og nødvendighet.